Verslag van Heidi en Yvonne van Education for Everyone: “Na een dagje relaxen weer helemaal klaar voor co-teaching. Alle teachers hadden ons hun lesvoorbereiding gemaild. Ook wij hadden ons voorbereid. Mooi dat er een basis van wederzijds vertrouwen is, waardoor de leerkrachten open stonden voor co-teaching. Het was ook echt samen lesgeven, elkaar aanvullen, waarbij wij vooral het automatiseren en tekstbegrip voor onze rekening namen. Een mooie vorm van modeling! Onze ochtend startte bij de kleuters. Dan ben je 3 en 4 en leer je al lezen en rekenen. Blij dat onze kleuters nog mogen spelen (en leren); Eén leerkracht was afwezig, had zijn arm gebroken. Geen probleem voor ons, Yvon nam de les over. Het plezier straalde er van af. In de meeste lessen zagen we I do- we do en you-do terug; de meeste leerkrachten wisten welke kinderen extra instructie nodig hadden en sommigen gingen zelfs even apart met een groepje zitten. Één van de leerkrachten vroeg om samen met een zwakke leerling de volgende opdracht voor te bereiden (pre-teaching); mooi om dit samen op te pakken! Ook maakten enkele leerkrachten gebruik van demonstreren, zowel binnen als buiten. Klas 8 ging op zoek naar de beste manier om tegen een muur op te klimmen. Een ladder bracht uitkomst: een mooi voorbeeld van learning by doing! Kortom, we hebben goede lessen gezien met hier en daar aandachtspunten. Leerkrachten, die we al een aantal jaren coachen, brengen de aangeleerde technieken zichtbaar in de praktijk en zien ook zelf het positieve effect ervan! Morgen weer een dag… sommige leerkrachten hebben specifieke vragen, andere willen graag lesvoorbeelden. We hebben er weer zin in! Even een uurtje relaxen en dan voorbereiden voor morgen…”